SEO a Instant Search – wyszukiwanie dynamiczne w Google

Od kilku dni polscy użytkownicy wyszukiwarki Google mogą cieszyć się nową funkcjonalnością pod tytułem „instant search” – wyszukiwaniem dynamicznym. Google instant search może znacząco zmienić sposób korzystania z tej najpopularniejszej wyszukiwarki, czy zmieni również podejście do SEO?

O co tu w ogóle chodzi?

Dzięki instant search wyszukiwarka prezentuje teraz nie tylko podpowiedzi ale i wyniki wyszukiwania w czasie rzeczywistym. Już podczas wpisywania zapytania użytkownik zobaczy zmieniającą się listę wyników wyszukiwania. Dla przykładu już po wpisaniu pierwszych liter: „cies” Google podpowiada kilka możliwości: Cieszyn, Cieszanów, Cieszanowice i dla pierwszej z podpowiedzi automatycznie ładuje listę wyników:

Google instant search

Google instant search

Lista wyników zawiera elementy wyszukiwania uniwersalnego (mapy, grafiki itd). Używając strzałki w dół na klawiaturze można przejść do kolejnych podpowiedzi a wyniki zostaną automatycznie uaktualnione, co wygląda o tak:

Wyszukiwanie w czasie rzeczywistym to kolejny element, dzięki któremu Google może jeszcze szybciej prezentować wyniki. Wg informacji na oficjalnej stronie Google Instant użytkownik oszczędza średnio od 2 do 5 sekund przy każdym wyszukiwaniu z wykorzystaniem tej funkcji.

Co to oznacza dla SEO?

Nie ma mowy o tym, by algorytm Google inaczej zaczął generować listę wyników, inaczej oceniać strony www czy tym podobne. Mamy tu do czynienia raczej z kwestią prezentacji. Większy wpływ na wyniki prezentowane przez Google miały inne zmiany wprowadzone wcześniej w tym roku jak choćby „MayDay”, po którym wiele witryn odnotowało znaczny spadek ruchu z Google na zapytania z długiego ogona:

Z wyszukiwaniem dynamicznym użytkownicy będą generowali teraz więcej zpytań i oglądali więcej wyników wyszukiwania. Zwiększa się zatem szansa, że nasza strona pojawi się w tych wynikach na którymś etapie wpisywania zapytania przez użytkownika. Dalej więc promując swoja stronę należy dbać o jej atrakcyjną i unikalną treść oraz zapewnić jej dobre linkowanie – tu nic się nie zmienia.

Wyszukiwanie dynamiczne nie pozostanie zupełnie bez wpływu na SEO ponieważ zmieni się sposób interakcji użytkowników z wyszukiwarką. Teraz, gdy podczas wpisywania zapytania będą im wyświetlane sugestie będą oni prawdopodobnie częściej korzystać z tych podpowiedzi i uczyć sie generować bardziej precyzyjne zapytania. Powinno być więc to brane pod uwagę podczas tworzenia treści by adoptować ją do tych zapytań. Eksperymentowanie z tytułami i opisem stron może stać się jeszcze bardziej istotne niż dotychczas (polecam tutaj narzędzie do optymalizacji tytułów i opisów stron)

Oprócz sugestii dla zapytania, podczas jego wpisywania użytkownikowi „migają” poniżej wyniki wyszukiwania, w tym graficzne elementy wyszukiwania uniwersalnego – mapy, obrazy i miniatury video. Prawdopodobnie elementy te zyskaja na znaczeniu, jako że z natury lepiej przykuwają uwagę i wzrok użytkownika, zwłaszcza na liście, która dynamicznie się zmienia. Warto więc zadbać o to by i te elemty były częścią naszych stron.

Tak jak przy każdej znaczącej zmianie w Google tak i teraz pojawiają się głosy, że dni SEO są policzone. Nic takiego nam jednak nie grozi. Przed SEO stoją jedynie kolejne ciekawe wyzwania a dla tych, którzy poważnie traktowali optymalizację i z pomysłem podnosili wartość swoich serwisów z myślą o użytkownikach zmieni się niewiele lub nic.

1 thought on “SEO a Instant Search – wyszukiwanie dynamiczne w Google

  • Irytuje mnie ta cała opcja i migające wyniki wyszukiwania. Można to jakoś wyłączyć??

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *